Modul 7

Heeeeeei Bloggen, da var det onsdag og modul 7 =) 

Det jeg tenkte jeg skulle ta for meg er bruken av internett som "lærebok". Tidligere hadde vi stort sett bare lærebøker og bøkene på biblioteket tilgjengelig. Klart dette begynner å bli noen år siden, men nå er det satt eller nesten et krav at man skal bruke andre kilder enn bare læreboka. 

I treningslære som jeg underviser i på videregående skole, så har vi hatt en oppgave om treningsplanlegging og tester. Det er i og for seg veldig greit, og her har de i oppgave å sondere terrenget mer selv og finne kilder som er riktig for deres idrett/aktivitet. 

Målet med undervisningen:
Så oppgaven for elevene er blant annet å finne egenarten til idretten, arbeidskrav, kapasitet, hvordan kommer man frem til disse testene og hvordan skal man trene for å nå målene sine. 

Dette er en grei oppgave, elevene får jobbet med en idrett de liker og synes er spennende, de får brukt pc'n og de søker på ting som opptar de på skolen og fritiden. Men det er her det kommer et stort MEN, det er godt mulig det er sånn her innen andre fagfelt også, men ALLE er jo eksperter innen trening, kosthold og helse. Greit jeg skriver en blogg nå, så litt stein i glasshus er det. Men hvem som helst kan lire av seg det ene eller det andre om trening og hevde at dette er DEN MEST FANTASTISKE MÅTEN Å OPPNÅ FANTASTISKE, UTROLIGE, UMENNESKELIGE resultater på. Da kan det være at noen går i fella og kjøper ting som ikke er sant. For det var jo overbevisende skrevet og de hadde jo lagt ut et kult bilde/video. Men det er her elevene mine etterhvert skal bli gode på å skille hvem sine blogger, nettsider osv de kan bruke i større grad enn andre, eventuelt hvem de skal forkaste. Det er vel og bra at det ligger mye informasjon ute, men kall en spade for en spade. Ikke påstå at du kan ting som du egentlig ikke kan, nå skal ikke jeg sitte her og lire av meg alt for mye om negative ting om åpent innhold og ting som irriterer meg som både elever og andre blir lurt av. 

Meeeeeeeen for å komme tilbake på sporet, når elevene jobber med fagstoff som er åpent innhold og ligger tilgjengelig på internett så må de være beviste på hvilke sider de henter stoff fra. Så informasjon som jeg velger å tipse elevene mine om eller bruke selv på nettet er eventuelt fagstoff fra høyskoler, særforbund, NDLA eller Olympiatoppen. Veldig mye av dette fagstoffet er skrevet av høyskole lektorer, doktorgrader eller andre trenere med både teoretisk og praktisk bakgrunn. Andre sider kan være direkte vranglære.  

Når de da har besvart oppgaven, tatt med kilder osv så laster de den opp på Fronter. Her kunne man selvfølgelig bidratt til mer info på nettet og heller lagd en blogg eller lastet opp innholdet et annet sted. Men da mener jeg at det kanskje må gjennom en sensur først for å sjekke kvaliteten og om det de skriver er forståelig. Det fine med Creative commons er at du lager på en måte en lisens eller stempel. Dette er godkjent av deg som fagperson eller din organisasjon. Legger litt mer press på deg når du må stemple med ditt eget navn. Og det håper jeg at elevene mine vil med de oppgavene de leverer inn. 

Takk for i dag Bloggen! =)  

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Digitale tester, forklaringer...

Digitale tester! =)