IKT i læring og bussruter
Heeeeeei Bloggen, alltid hatt lyst til å si/skrive det, neida, joda, kanskje litt... 

Men nå er jeg hvertfall i gang med et nytt studie som heter "IKT i læring", dette ser jeg på som en oppfølger av "innføing av IKT" som jeg tok i fjor.
Jeg er ikke så veldig opptatt av data, programmering osv, men jeg tror de tingene jeg lærer i dette studiet er ting jeg kan ta med meg både i undervisningen, men også privat. For eksempel om jeg skulle lagd en morsom video til en av ungenes bursdag eller konfirmasjon =)
Men uavhengig av min interesse for data og programmering så har IKT/data/pc/nettbrett/mobiler etablert seg som et verktøy i klasserommene. Så jeg tror det bare er dumt av meg og ikke prøve å henge med i tiden. Og hvertfall hvis jeg har tenkt å jobbe i dette yrket i 30 + år til, om jeg detter av lasset nå, så vet jeg ikke om jeg kommer meg opp i hengeren og på lasset igjen. Derfor tror jeg det er viktig å være med NÅ.
Jeg ser helt klart noen fordeler med å bruke data i fagene. I for eksempel aktivitetslære så det viktig å få konkrete tilbakemeldinger på feks smashen i volleyball. Hvis jeg som lærer sier "du må ha lang arm, rett ut armen før du slår, slik at du får mer kraft", men eleven tenker at han har strekt ut armen sin. Så er det mye enklere for meg å ha en video av en utøver eller medelev som strekker ut armen ved smashen og så eventuelt filme den eleven jeg snakker med, slik at han også kan se at han ikke strekker ut armen, og derfor mister mye kraft i slaget. Så filme på nytt når eleven strekker ut armen ved smashen.
I andre fag som treningslære så jobber vi med flere vanskelige begreper. Ved at jeg kan ta skjermopptak som i modul 3. Så kan elevene jobbe med stoffet i timen, men de kan også ta frem forklaringen hjemme. På denne måten kan elevene se filmen flere ganger for å forhåpentligvis øke forståelsen. For noen går det litt fort første gangen eller at de bare forstod deler av det. Det kan være flere grunner til det, enten var jeg utydelig eller eleven var kanskje ute en liten tur akkurat da. Så jeg tror at å jobbe på denne måten så er det tidsbesparende og mer effektivt.
Jeg tror at IKT kan hjelpe oss mye mer med å differensiere undervisningen. Det er litt som med bussen. Bussen har mange stoppeplasser og faget har mange kapitler og temaer. Ved hjelp av IKT og videoer så kan eleven selv velge hvilke(n) bussrute eller film den skal ta på nytt en eller flere ganger. Er ikke alle bussruter som er like spennende, men da har elevene hvertfall muligheten til å velge.
Jeg skal hvertfall være mer aktiv på denne fronten.
Det var alt for i dag Bloggen! =)
.
Kommentarer
Legg inn en kommentar