Vurderingsopplegg, modul 5
Heeeeeei Bloggen, (jepp, like moro hver gang å skrive det).
Målet med dette opplegget er vurdering av egen teknikk i forhold til andres og knytte sammen teori og praksis.
Læreren bør på forhånd ha gått gjennom hele eller deler av kapitlet om bevegelseslære.
Innen aktivitetslære så hadde det vært moro å lagd et opplegg der elevene først tar og filmer seg selv ta en serve i volleyball. Etter dette så finner de en utøver på nettet som har en teknikk som er "perfekt" i forhold til hva lærebøkene beskriver som mest korrekt, så ta for seg en utøver som kanskje ikke har en "perfekt" teknikk etter boka, men som likevel er effektiv og fungerer. Etter at eleven har sett og studert disse filmene, så må de gå inn å finne likheter og ulikheter mellom teknikkene. Prøve å reflektere hvorfor den ene fungerer, men hvorfor fungerer den andre også eventuelt ikke fungerer. Er det større sjanse for feil serve, mer skader osv.
Så må elevene ta et valg hvilken vei de vil gå med sin teknikk, skal de gå etter det som er ansett som riktig eller skal de godt at teknikken ikke er riktig etter "boka", men likevel er effektiv.
Når de vurderer frem og tilbake hvorfor den ene teknikken er bedre enn den andre kan de dra i treningslære som er et annet fag på idrettslinja. Her kan de da ta for seg biomekanikk eller bevegelseslære. Da får vi knyttet teori og praksis sammen enda mer.
Alt dette gjør de både i hall og på pc.
Etter vi har gått gjennom det teoretiske og det praktiske så kan vi kjøre en Kahoot-quiz både underveis, men også etter at opplegget er ferdig. De kan også filme seg selv og legge på lyd der de bruker den aktuelle teknikken i en kamp/trening. Så kan de snakke om ulike organiske og mekaniske forhold, hvorfor de velger den teknikken, og så komme inn på positive og negative sider ved teknikken og gjennomføringen.
Jeg tror fordeler med å gjennomføre dette opplegget er å gjøre elevene beviste på teknikken de bruker, knytte teori og praksis sammen på en morsom måte, bruke verktøy (pc og idrett) som de uansett er opptatt av. Tror at elevene lærer masse uten å tenke på at det er tradisjonell undervisning med tavle osv som de møter i mange andre fag.
Noen negative sider er kanskje at det tar muligens noe lengre tid, men tror ikke det egentlig. Evnen til å filme og redigere kan være ulik, men her kan elevene hjelpe hverandre. Men det jeg vet fra tidligere er at om vi ikke har klare rammer rundt opplegget kan dette fort drifte ut i ingenting eventuelt et skippertak mot slutten. Så for å unngå dette kan man ha underveis vurdering og delkrav.
Dette opplegget kommer jeg til å prøve neste år når jeg skal ha om dette temaet i treningslære.
Det var alt for i dag Bloggen, ses på en annen modul =) 
Kommentarer
Legg inn en kommentar